З 1 вересня в Україні мають зрости ціни на пальне, оскільки держава підвищує акциз на паливо. Проте це зростання буде незначним і загалом не зробить погоди на ринку. Споживачі реально відчують подорожчання хіба що на автогаз.
Таку думку висловив директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.
Отже, як вважає експерт, в Україні більше точиться розмов навколо подорожчання пального, аніж реально його відчують споживачі. Річ у тім, що заплановане з 1 вересня зростання акцизу на бензин становитиме 1,5 грн, а на дизпаливо 2 грн на літр. Зважаючи на теперішню вартість пального, таке збільшення вартості можна віднести до цінових коливань на ринку.
Нафта стала дешевшою, і це стримує зростання цін
До того ж, є ще один чинник, який наразі стримує зростання цін на пальне – різке здешевшання нафти на світовому ринку. Місяць тому за барель "чорного золота" правили 87 доларів, а тепер його ціна впала нижче за 80. Відповідно, що й усі нафтопродукти також зазнали зниження ціни.
Популярні зараз
Військовий аналітик помітив цікаву деталь у новому відео Путіна: “Не може поворухнути руками“
Україна значно випередила Європу в затратах на оренду житла, - ЛУН
Отже, якби новий акциз було запроваджено з 1 серпня, на не з 1 вересня, то українці взагалі не відчули б ніякого подорожчання, оскільки збільшений акциз компенсувався би зниженням ціни на сам нафтопродукт, каже Сергій Куюн.
"Справа в тому, що з 1 вересня акциз на бензин зростає на 1,5 гривні, на дизпаливо - менш ніж на 2 грн за літр. Більше зростання - на 5 гривень - буде на скраплений газ. Щодо бензину й дизелю - взагалі не факт, що ми побачимо якісь зміни, оскільки йтиметься про "буденні" ринкові коливання, яких споживач, зазвичай навіть не помічає", - пояснив експерт.
Щодо зростання цін у довгостроковій перспективі, то тут можливі варіанти
Річ у тім, що зараз пальне переважно завозиться в Україну через західний кордон бензовозами. Це – дуже дорога логістика, яка суттєво здорожчує вартість пального. Однак після війни Україна може відновити постачання нафтопродуктів морем, через свої порти.
"Якщо ж нам не потрібно буде тисячі кілометрів везти пальне бензовозами, натомість постачаючи його танкерами до Одеси чи порту Південний, матимемо коротше логістичне плече і меншу собівартість транспортування", - вважає експерт.
Втім, щодо конкретних цін на пальне, які можуть скластися в Україні до 2028 року (тоді має завершитись процес приведення акцизів до європейських норм) Сергій Куюн ніяких прогнозів не дає.
Адже це значною мірою залежатиме від вартості нафти на світовому ринку, а також від валютного курсу, який на той час складеться в Україні.
Нагадаємо, водіїв попередили, що ціни на пальне в Україні зростуть незалежно від того, підвищать акцизи чи ні.