Today.ua

Українці масово стають жертвами фінансових шахраїв: в НБУ назвали найпопулярніші схеми

З початку війни в Україні почастішали випадки фінансових махінацій різного характеру. Згідно з опитуванням Національного банку, з майже 113 тисяч опитаних українців 11% за останні 1,5 року ставали жертвами шахраїв.

НБУ у партнерстві з компанією "Опендатабот" проводить масштабний просвітницький проект, покликаний перевірити знання українців щодо протидії кібершахрайству. Проект передбачає опитування користувачів про те, як часто вони стикаються з кібершахрайством під час війни.

На сьогоднішній день участь в опитуванні взяли понад 112,9 тисяч користувачів. За поточними результатами, кожен дев'ятий опитаний (11%) ставав жертвою шахраїв з початку повномасштабного вторгнення. Користуючись ситуацією та складним становищем громадян, злочинці адаптували шахрайські схеми під сьогоднішні реалії та обманювали людей, прикидаючись банками або міжнародними організаціями, які пропонують фінансову допомогу.

Результати опитування показали, що найчастіше злочинці обманюють молодь у віці 18 – 24 років (14% опитаних) та людей старше 65 років (11,5%). Майже третина жертв шахраїв втратила близько 500 гривень, ще чверть опитаних втратили понад 5 000 гривень на рахунках.

Більшість випадків шахрайства (52,7%) пов'язані з купівлею чи продажем товарів в інтернеті. На другому місці за поширеністю знаходиться фішингові атаки з часткою 18,6%. Потім йдуть інші шахрайські схеми, що часто зустрічаються, такі як злом акаунтів у соціальних мережах (12%) і збір фінансової інформації по телефону (10,2%).

Основною хитрістю, що використовується щодо потенційних жертв, є збір даних про банківські картки громадян та одноразові паролі, необхідні для підтвердження операцій. Важливо пам'ятати, що ці конфіденційні дані не повинні передаватися нікому, проте люди все одно піддаються на цей "гачок".

Половина всіх випадків шахрайства, пов'язаних із платіжними картками, сталася через застосування соціальної інженерії. Дотримання правил безпечного використання платіжних карток та постійне нагадування про них могли б запобігти фінансовим втратам, як наголосили в Національному банку України.

Один із найпоширеніших видів фінансового шахрайства – за допомогою платіжного механізму BLIK. Це широко використовуваний метод онлайн-оплати в Польщі. Шахраї можуть надсилати користувачам фальшиві електронні листи або SMS-повідомлення, що видають себе за офіційні джерела або банки, запитуючи доступ до вашого облікового запису BLIK або вимагати надати особисті дані, такі як номер картки або одноразовий пін-код.

Раніше повідомлялося, що в Україні з початку жовтня збанкрутував ще один банк.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ